Downunder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Downunder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Downunder

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

18 Januari 2015 | Australië, Sydney

Happy New Year!!! Selamat natal 2014 dan Selamat tahun baru 2015!

Het nieuwe van het jaar is er al weer af, maar toch nog even een update van onze mooie avonturen van de afgelopen periode.

December: Terwijl Luuk en Tijs sinterklaas binnen haalden in Nederland, gingen wij eens een kijkje nemen bij mount Bromo. Eerst een bezoekje aan een watervalgrot, waar droog blijven een onmogelijkheid bleek te zijn en we een hoop moesten klimmen en klauteren en waden door een rivier voor we het moois mochten aanschouwen, wederom mooi stukje Java. Daarna naar ons hotel met prachtig uitzicht op Bromo.

Sverre had de tijd van zijn leven met paardrijden en zelfs Taeke kwam over zijn angst heen. We hadden voor de lunch wat lekkers meegenomen om buiten heerlijk in de frisse lentelucht te bbqen.

Met winterjas en muts op -wat geen overbodige luxe was- de volgende morgen naar het uitzichtpunt gereden voor een indrukwekkende zonsopgang. Daarna met jeep en paard naar de krater van een kleinere vulkaan gegaan. Wederom een heerlijk weekend in de eindeloos mooie natuur van Indonesie.

Nadat Luuk en Tijs na een heerlijke tijd in Nederland weer teruggekeerd waren, stond alles in het teken van het eindejaarsconcert van de school. Samen met een groep vriendinnen, 'project Donkey' opgestart en in de avonduren een levensgrote ezel van papier mache gemaakt. Gepaard met een hoop lol en hilariteit!

Op het werk vond de kiellegging plaats van het tweede schip met aanwezigheid van de nieuwe Minister van Defensie van Indonesie.

En ook Sinterklaas kwam even de familie Buijs verblijden.
Kortom een drukke maar gezellige tijd.

Na een geslaagd kerstconcert voor zowel Taeke en Sverre als Luuk werden de koffers gepakt en was iedereen klaar om down under te gaan. Eerst een relaxte stop in Bali om snachts weer door te vliegen naar Sydney vanwaar ons avontuur begon.

De eerste dag een prachtige wandeling gemaakt door de stad, langs darling harbour, in-port zeilraces voor de operahouse, heerlijke oesters met een glas wijn en terug naar het YHA via de botanische tuinen. Een heerlijke start van de vakantie.

De volgende dag via het Sea aquarium naar Manly Beach afgereisd voor een heerlijk middagje op het strand (waardoor we de gijzeling die op hetzelfde moment in Sydney plaats vond, volledig gemist hebben).

Hierdoor waren wel onze tickets voor de kindervoorstel in de operahouse geannuleerd en moesten we dus een andere invulling geven aan de volgende dag. Alternatief werd een waterspeelpark en savonds een kerstwandeling van St Mary Cathedral, waar een waanzinnig mooie lichtshow werd vertoond, naar een gigantische legokerstboom en alle bewegende kerstetalages in de winkelstraten, heerlijk om op deze manier in de kerstsferen te komen.

Na deze heerlijke dagen in de mooie stad Sydney op weg met onze 4WD voor drie weken. Eerste stop Blue Mountains. De steilste treinbaan ter wereld, de 3 sisters, en de prachtig groene omgeving waren absoluut indrukwekkend. Op de camping zagen we het eerste wildlife van Australie, wilde kakatoes.

Via Jervis Bay, mooie witte zandstranden, besloten we de hoogste berg van Australie te gaan bezoeken, mt Koszuisko. Via ruim 100 km offroad komen we op een camping midden in het national park met eigen vuurplaats en iedere avond een bezoekje van de possums (buidelrat) en kangaroes, kamperen op zijn best!

We gaan met een skilift naar boven en maken een prachtige wandeling door de bergen. Als we meer tijd hadden gehad, hadden we hier zeker nog wat dagen kunnen spenderen.

De reis gaat verder wederom offroad naar Wilson Prom. En offroad betekent OFF ROAD. Kilometers lang hotsend en botsend omgeven door prachtige natuur met geen ziel te bekennen (op wat kangaroes met een doodswens na). De kinderen en ook wij vinden het waanzinnig. En voor de angsthazen onder ons, de auto is uitgerust met een emergencybutton, zodat we in nood altijd te traceren zijn;-)!

Wilson Prom is een national park aan de kust met grillige rotsen, inland strandjes en mooie bebossing, waar we een prachtige wandeling maken en de kinderen zich uitleven aan het strand. Op de camping onze eerste wilde koala gespot.

De dag voor kerst vertrekken we richting Philip Island, waar we met een boottour naar sealrock gaan. Voor wie een fervent liefhebber van National Geografics is, zal het al eens gezien hebben op de televisie. Een rots vlakbij Melbourne waar het wemelt van de zeehonden, erg indrukwekkend! Savonds gaan we naar de penguin parade, een stuk strand waar bij zonsondergang duizenden kleine penguins aan land komen. Vanaf het strand zien we ze uit het water komen en op nog geen meter afstand van ons vandaan de duinen in waggelen om hun kleintjes te voeren. Wat kan de natuur toch mooi en indrukwekkend zijn.

Op kerstochtend versieren we de tent met alle mooie knutseldingetjes die de kinderen onderweg hebben gemaakt en hebben we een gezellig ontbijt bij de tent. Terwijl ik de tent opruim gaan de jongens lekker zwemmen. Daarna gaan we naar een science pretpark en vermaken we ons de hele dag kostelijk. Einde van de dag rijden we door naar het YHA in Melbourne en bereiden we een heerlijk kerstdiner voor met mooie bordjes en bekers door Taeke uitgekozen en uiteraard christmascrackers, groot feest (de smerige cars-taart uitgezonderd:-P)!

De volgende dag struinen we lekker door de stad, maken een mooie historische wandeling en boottocht om vervolgens onze vrienden uit Soerabaja op te zoeken, die net zijn teruggegaan naar Melbourne.
We maken een heerlijke strandwandeling met fish en chips en savonds laat keren we moe maar voldaan weer terug naar ons hostel.

Vandaag gaan we de eerste kilometers maken op de Great Ocean Road.
Het is voor de Australiers ook het begin van de zomervakantie, dus stapvoets. We vinden een leuke camping en gaan lekker de rest van de dag met onze vrienden ravotten op het strand. 'Savonds moeten we helaas weer afscheid van elkaar nemen.

De dag daarna staat in het teken van oude vuurtorens. We bezoeken twee prachtig oude vuurtoren en zien onderweg waanzinnig veel koala's. Het blijven toch beestjes met een hoog 'cute'-gehalte.

En ja hoor, afstrepen van ons lijstje, de 12 apostelen, the london bridge en andere prachtige rotsformaties en steile kliffen die de kustlijn van Australie beroemd maken. 's Nachts waait onze tent stuk en moeten we de volgende dag op zoek naar een nieuwe. Hierdoor maken we een extra lange stop in Coorong National Park, huisvesting van de pelikanen.

Op oudjaarsdag gaan we op weg naar onze laatste bestemming Adelaide. We lunchen in een duits vestigingstadje, Hahndorpf, met heuze braadworst en sauerkraut en een literglas bier en komen vervolgens aan op een camping midden in het centrum van Adelaide waar we de laatste dagen van onze reis zullen blijven.

Savonds is er een oud en nieuw festival met vuurwerk om half tien en optredens van allerlei artiesten. Het is een vrolijke boel en we genieten van onze zomerse oudjaarsavond.

De volgende dag bezoeken we de Mc Laren Vale, HET wijngebied waar de meeste wijnen van Australie vandaan komen. Heerlijke wijnen en yummie eten in een prachtige omgeving, wat wil je nog meer voor de start van het nieuwe jaar!!

De laatste dag gaan we nog wat winkelen, lekker lunchen en rommelen op het strand.
De volgende morgen worden we wakker met 'sneeuw' op de tent. Na wat navraag blijken de heuvels van Adelaide in vuur en vlam te staan. We zien de rookwolken achter de stad, maar hebben er verder geen last van.

S-Avonds laat landen we weer op Bali waar we deze prachtige reis zijn begonnen en slapen we nog een nachtje in paradise voordat het gewone leven weer begint.

En behalve dat het leven vooral mooi is, gebeuren er ook helaas verdrietige dingen. De vader van een vriendje van Luuk en zijn twee-jarig zusje blijken helaas omgekomen te zijn in de AirAsia vlucht. Mijn vriendin en Luuks vriendje hadden een eerdere vlucht genomen. Het leven in Soerabaja staat daardoor even in het teken van verdriet.

Tijdens de familiedag van de Surabaya Sharks, Luuks voetbalvereniging, worden ze op gepaste wijze herdacht.

Ondertussen hebben Luuk en Taeke hun eerste pianoles en hebben we een gezellige nieuwjaarslunch bij vrienden. We maken weer onze zondagse mountainbike rondje door de rijstvelden en houden een nieuwjaarsreceptie voor onze medewerkers.

En niet te vergeten is onze kleinste telg, Sverre, alweer vier geworden! En zijn we dus nu officieel peuters af. We hebben wat vriendjes met hun ouders uitgenodigd voor een lekkere bbq en dat werd uiteindelijk een hele gezellige boel.

Eerste week van Februari ben ik weer even kort in Nederland en verder komen Marlouke en Joost (Singapore) gezellig Chinees Nieuwjaar met de kinderen hier vieren. Ondertussen zijn we ook nog in afwachting van de oogsttijd van onze padi 'belanda'.

Er staan dus weer mooie avonturen in het verschiet.

Salam hormat!
De Buijsjes

• 18 Januari 2015 - 08:30

Betty:

Wat triest zeg, van vader & zusje!!
    Verder weer een super gave reis achter dE rug, lekker!! X

• 18 Januari 2015 - 10:14

Hetty Groenendaal:

Lieve buijsjes
    Wat hebben we weer genoten van jullie avontuur in Australië
    Aangezien we daar ook veel geweest zijn,
    Fijn dat het verder met jullie goed gaat ,maar dat hoor ik ook van Marthy
    Wij zitten momenteel niet ver van jullie vandaan
    In Bali sanur en genieten ook vol op,vooral van het weer.
    Een goede vlucht Karlijn naar Nederland in februari
    Doe ze maar de groeten
    Groetjes en veel succes in Soerabaja
    Hetty en piet

• 18 Januari 2015 - 12:47

DeBrandjesCulemborg:

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt afgelopen tijd!
    Van de foto's ook erg genoten; er zat ook één heel herkenbare bij...bovenop de Bromo....(voor ons in 2006, hoezo vliegt de tijd...)
    Veel liefs voor jullie allemaal en Karlijn, wellicht tot in februari..., Jan Robert en Gerda

• 18 Januari 2015 - 20:16

Ria:

Lieve Buijsjes,
    Wederom een geweldig verslag van een voor jullie hele mooie reis. Wat maken jullie toch geweldige dingen mee. Jullie halen beslist het beste uit het leven. En die fantastische foto's erbij. TOP! We hebben er weer van genoten. We willen Sverre nog van harte feliciteren met z'n 4de verjaardag met een dikke knuffel van ons.
    Misschien zien we elkaar weer in februari. Dat zou leuk zijn.
    Geniet van het leven en van elkaar. Dat lukt jullie absoluut zo te zien en te lezen.
    Triest te horen van het verlies van jullie dierbaren. Helaas, dat ook dat bij het leven hoort.
    Onze allerbeste wensen voor 2015.
    Veel liefs en een hele dikke knuffel voor jullie allemaal.
    We love you en denken vaak aan jullie!
    Malcolm en Ria

• 19 Januari 2015 - 20:17

Yvette:

Hi Karlijn! Wat een geweldig verslag weer, genoten. Werd wel beetje naar van het berichtje over jullie vrienden. Wat erg!

Mocht je in je drukke agenda gaatje hebben als je in februari naar Nederland komt: vrijdag 13 februari wordt er weer gekookt. Weet zeker dat de andere dames het ook super zouden vinden als je erbij kan zijn. Anders misschien op andere datum borreltje?

Liefs en hopelijk tot gauw,
    Yvette