Oogsttijd - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Oogsttijd - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Oogsttijd

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

03 Mei 2015 | Indonesië, Soerabaja

Hallo daar!

Aduhh! Zo lang al niks meer van ons laten horen. Of moet ik zeggen kunnen laten horen, want de internetsnelheid laat het in dit nieuwe jaar wel errug vaak afweten.

Oogsten in letterlijke en figuurlijke zin……een reisje naar Nederland, padi belanda, het ship al bijna op volle lengte, een tripje naar Sukamade, Bali, Malang en Kaliandra. We ‘oogsten’ ervaringen van ons huidige thuisland.

Terwijl ik in Nederland, behalve een drukke werkweek, veel vriendinnen in korte tijd zie, gaat Tijs samen met de kinderen en onze vrienden Lily en Stuart het rijstveld oogsten. Wederom is de gastvrijheid van bapak Bakrie ongelovelijk en genieten de kinderen volop van het ravotten op het land. Rijst lijkt een beetje op een tarwehalm, waar je vervolgens de rijst uit slaat, daarna laat drogen en uiteindelijk de vlies verwijderd.

De week na thuiskomst wordt een gekkenhuis. Het lichaam van de man van mijn vriendin wordt gevonden en samen met een hoop van haar vrienden helpen we een ceremonie in Surabaya en vervolgens ook de begrafenis en memorial in Singapore te organiseren. Het is een hectische, maar bijzondere periode, hoe moeilijk het ook is. Het geeft je weer het volle besef dat je nu moet leven, want het zou wel eens je laatste dag kunnen wezen.

En dat doen we dus ook maar want een paar dagen later komen Marlouke en Joost met de kinderen uit Singapore gezellig Chinees Nieuwjaar vieren. We gaan nog een keer naar Sukamade waar we deze keer wakkere kinderen hebben tegen de tijd dat de schildpad eieren gaat leggen. Het is heel bijzonder want de kinderen mogen rondom de schildpad gaan zitten en tellen de eieren. (153 maar liefst)
Het rijden op het dak van de jeep, crossen door rivieren, kleine schildpadjes loslaten, heerlijk robbedoezen op verlaten stranden, heerlijk bijkletsen met Joost en Marlouke, het is een zalig weekend.

Voor een sponsorproject van ons werk moeten we eind maart naar Malang en plakken daar een gezellige middag in het transportmuseum (museum Angkot) aan vast.

De voorjaarsvakantie bestaat hier maar liefst uit twee volle weken en dus een gedeelte van de vakantie maar even een paar daagjes met de kinderen erop uit. Samen met Mei en Luca gaan we een paar dagen gezellig naar Bali, girls (and kids) only. Allereerst een hartverwarmende surprise van Stefaan in zijn sigarenfabriek in Pandaan. Het fabriekskoor heeft speciaal voor Mei en mij een liedje ingestudeerd, om heel stil van te worden. Op Bali lekker raften, vlindertuin, dagje KuDeTa om lekker te loungen, lekker eten, kortom lekker genieten.

En ja er moet ook gewerkt worden. Een module aangekomen uit Nederland, schip nu bijna op volle lengte en langzaam aan de hoogte in. Het blijft altijd een beetje trekken en duwen om zaken voor elkaar te krijgen, omdat onze manier van werken weinig overeenkomt met die van Indonesië, maar we mogen zeker niet klagen over het behaalde resultaat.

Na een paar drukke weken afgelopen weekend maar even lekker de bergen in gegaan. Heerlijk koel, bijna lentefris, prachtige natuur en indrukwekkende wandeltocht door een traditioneel dorp, waar we zien hoe de champignon op primitieve wijze wordt gekweekt en de ‘home’industrie van zwabbers en dweilen maken. Terwijl we wandelen zien we de boeren zichzelf wassen in het bergstroompje, het land bewerken met de os, de rijst oogsten en voer verzamelen voor het vee. Een simpelere manier van bestaan, kun je je haast niet bedenken en laat ook weer zien dat het leven ook mooi is als je je weinig hebt. De kinderen hebben dolle pret met de rope course die wordt geboden bij het hotel. Ze slingeren en suizen als apen langs de touwen.

Volgend weekend gaan we Tijs zijn verjaardag (40) in stijl vieren tijdens het Oranjebal in Jakarta!

Veel liefs van de Buijsjes

• 05 Mei 2015 - 15:17

Ria:

Hallo lieverds daar in den vreemde,

Ik heb jullie verslag weer met veel plezier gelezen. En wat een prachtige serie foto's weer. Wat doen jullie dat toch goed. Dat worden enorm fijne herinneringen voor later om op terug te kijken.
    En die mooie boys van jullie genieten ook met volle teugen zo te zien. Geweldig!
    Denk vooral niet dat ik jaloers ben hoor, want ik gun jullie al die mooie, leuke, bijzondere reisjes van harte. Sterker nog, ik ben hartstikke trots op jullie dat je zo van het leven geniet en er alles uithaalt wat erin zit! Vooral gewoon doorgaan zo!!

Wij zien hier het nieuws uit Nepal. En denken, zo snel kan je leven veranderen, op een dag is er een aardbeving en verdwijnt de grond letterlijk onder je voeten. En laat een enorme verwoesting achter.
    Gelukkig heeft de beving geen schade bij jullie aangericht, daar zijn we blij om.
    De natuur is heel mooi, maar soms ook wreed zijn.

Begin juni vertrekken Mal en ik voor een korte voorjaarsvakantie naar Malta. Ook leuk, toch!

We missen jullie wel hoor, maar zijn heel blij met de mooie verhalen.

Tijs,wij wensen jou een hele fijne 40ste verjaardag. En sturen je bij deze alvast onze hartelijke gelukwensen! Maak er een mooi feestje van! Wij zullen die dag het glas heffen op jou!
    Geniet van het leven en van elkaar!

Veel liefs en een dikke knuffel,
    Ria en van Mal natuurlijk ook!!