Op vakantie in 'eigen' land - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Op vakantie in 'eigen' land - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Op vakantie in 'eigen' land

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

23 September 2014 | Indonesië, Soerabaja

Hallo allemaal,

Zoals beloofd zou ik van onze vakantie een apart verslag maken.

Bij aankomst uit Nederland een warm onthaal van mijn zus, Erik en de kinderen en uiteraard Tijs.
Na een paar dagen ons leventje in Soerabaja geshowd te hebben (zwemles, voetbal, school, ons huis en uiteraard veel lekker eten)was het tijd voor onze vakantie.

We vertrokken met de trein naar Kalibaru om vanuit daar met een jeep naar Sukamade te vertrekken (zelfde reisje als met pasen).
In de middag lopen we nog even door de plantage achter het hotel en komen een arbeider tegen die ons laat zien hoe nootmuskaat, kaneel, cacao en koffie groeit, wat een geuren. Zoals veel van de laaggeschoolde en zwaar werk arbeiders komt ook deze man van het eiland Madura.

Met de jeep komen we de volgende dag wederom weer langs de prachtige oude plantages en afgelegen stranden. We begroeten de apen in de bomen onderweg en terwijl we door de rivier rijden komt een van de jeeps vast te zitten. Wat een spektakel! Met een dun staaldraadje tussen beide jeeps en een dot gas wordt de jeep weer uit de klei getrokken. We arriveren in de middag op het rangerstation. Nadat we de kleine schildpadjes vrijgelaten hebben, kiezen ze allemaal het ruime sop. Savonds heeft het gezin van mijn zus (ik stop de kinderen op tijd in bed) enorme mazzel want ze krijgen vrijwel direct een seintje dat er een grote zeeschildpad eieren aan het leggen is.
Ondertussen versieren we het kamp voor de verjaardag van Dieuwertje.
De volgende dag weer een mooie tocht door de bergen naar Kalibaru waar we verder lekker relaxen bij de pool.
In alle vroegte bepakt en bezakt gaan we op weg naar IJen om weer een heerlijke wandeltocht naar het kratermeer te maken. Inmiddels heeft ook Tijs zich aangesloten bij de groep.

Smiddags nemen we de ferry naar Bali waar we ons nieuwe onderkomen in Lovina verwelkomen, een villa op een apenrots met uitzicht op zee, wat een heerlijke plek!
Een week lang gaan we op snorkel/duiktour naar Menjagan, dolfijnen spotten (beetje zielig voor de beestjes als je het mij vraagt), we touren langs tempels, meren en duiken in watervallen. En maken ook nog een prachtige fietstocht, waar remmen meer een kunst is dan trappen;-)!
Wat een heerlijke tijd en hoe bijzonder om met je zus zo'n reis te kunnen maken.

Nadat Anouk weer terugvliegt naar Nederland vliegen wij door voor een gezellige meet en greet op Lombok met Maryse en haar gezin.
We beginnen op een heerlijke plek in Sengigi van waaruit we de prachtige watervallen van Sendang Gila bij Senaru bezoeken. Een prachtige tocht door de jungle, langs een oud koloniaal irrigatiestelsel. We bezoeken ook nog een traditioneel dorp waar de mensen vrij primitief leven en zichzelf plezieren met natuurlijke drugs -allemaal een rode mond van het kauwen op de blaadjes met vermalen zaadjes-.

Vervolgens nemen we de boot naar Gili Trawagan en wat een verschil! Lombok sereen en conservatief en 15 min verderop drie eilanden waar alcohol, feesten en chillen op parelwitte stranden met azuurblauwe zeeen de boventoon voert. Een aangename verrassing en een heerlijke vibe. Geen auto's alleen lombokferaries - een gokart met een paard ervoor, in ons geval ook nog uitgerust met een boombox;-)- en fietsen.
Tijdens een snorkeltrip worden we op turtlepoint verrast met wel 7 enorme zeeschildpadden, die tussen ons in heerlijk cruisen naar het oppervlak om adem te halen. Wat waanzinnig en hoe leuk voor de kinderen om ze zo in het water van dichtbij mee te mogen maken. Ook aan deze heerlijke week komt weer een einde en nadat Maryse en gezin doorreizen naar Bali, stappen wij een dag later aan boord voor een boottocht van vijf dagen naar Flores.

Na twee lange dagen en ook enigszins ruige dagen op zee, komen we aan bij een primitieve scheepswerf. Op traditionele wijze worden op dit eiland nog boten gebouwd op een stukje strand.
Wij vervolgen onze trip richting Komodo, een prachtige eilandengroep, waar op sommige eilanden de 'levensgevaarlijke' komododragons leven.
Na wederom een nacht onder de sterren op het dek in een prachtige baai te hebben geslapen, gaan we eens kijken hoe gevaarlijk de beesten zijn. (We hebben tenslotte drie smakelijke hapjes bij ons;-)! )Gelukkig miechelt het op het eiland van wild pigs, hertjes en kippetjes en zijn onze lekkere hapjes niet in trek, pfff!

De dragons blijken een keer per maand hun buikjes te vullen om vervolgens daar weer een maand op de teren. De babydragons zijn ook potentieel voer voor de volwassen dragons en leven daarom vaak in de bomen. Tijdens onze wandeling komen we een aantal fraaie exemplaren tegen.
Tegen de avond leggen we aan bij een mangrovebos waar naar het schijnt zich ook grotten bevinden en zodra de avond valt komen er miljoenen vleermuizen uitgevlogen. De rode gloed van de avond en de miljoenen zwarte vleermuizen in de lucht, het is een indrukwekkend gezicht.

Na nog een paar heerlijke dagen op Flores, vliegen we weer terug naar huis. Een fantastische vakantie met prachtige natuur, lieve familie en vrienden en heerlijke avonturen.

Eenmaal thuis komt het 'gewone' leven (voor zover je dat gewoon kunt noemen) weer op gang.

Een afscheidsweekendje naar finna met Loes en Maarten en de kids en afgelopen zondag nog een afscheidsfeestje.

Verder hebben we uiteraard nog Luuk die alweer zeven jaar wordt. We hebben een treasurehunt uitgezet in de buurt waar de piraatjes een zeil hijsen, op zoek moeten naar de sleutel, over een plank boven het water moeten lopen en vervolgens de schatkist in de tuin opgraven na de rebus te hebben opgelost. Al met al een dolle boel.

En afgelopen zaterdag een waanzinnige mountainbiketocht, georganiseerd door Bintang, gemaakt door een valei waarbij we in een dorp bomen planten voor het behoud van water. Omdat de bossen in Indonesie in zo'n rap tempo verdwijnen, blijft het water niet geconserveerd. Water heeft blijkbaar 100 dagen nodig om door kleigrond te komen, waardoor veel water naar zee stroomt, terwijl als er bomen staan het water gemakkelijker terug in de grond gaat.

We maken heel wat mee!

Tot ons volgend avontuur en alvast een fijne herfstvakantie!

Salam Hormat!
De Buijsjes

• 23 September 2014 - 22:56

Betty:

Jeeeeee mensen, wat een avonturen weer, super!!
    En nog gefeliciteerd met Luuk, 7, pfff, zie die uk nog kruipen

Kusje uit Tilburg

• 24 September 2014 - 08:48

DeBrandjesCulemborg:

Wat heerlijk zo'n tocht/reis met twee families!!! Je verhaal is weer heel beeldend, Karlijn en de foto's maken het compleet! Voor een deel is het voor ons zelfs een aanvullend verslag op Eelco's verblijf met zijn jaarclub afgelopen Kerst (ja, ja je kan niet ver genoeg weg je jaarclub lustrum vieren....toch?).... Voor een deel ook een vervolg op onze reis uit 2006 met de jongens, hm al weer 8 jaar geleden.... We genieten echt heel erg van al je mooie verhalen!!!
    Veel liefs voor de hele family, Jan Robert en Gerda