Bezoek - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Bezoek

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

16 Maart 2014 | Indonesië, Soerabaja

Hallo allemaal weer,

Hoogste tijd weer voor een update vanuit Soerabaja!

Afgelopen periode stond in het teken van veel gezellige visites.

Om maar eens te beginnen met de aankomst van mijn ouders begin Februari. Aangezien ik voor werk , hockeytraining en sponsorborrel in Jakarta moest zijn, kon ik ze gezellig al opwachten in Jakarta om de volgende dag door te vliegen.

Na een dagje acclimatiseren met zijn allen op weg naar Bali voor een gezellige logeerpartij bij Oom Richard, Tante Dan en Bente.
Een dagje snorkelen op het eiland Nusa Lembongan, bezoek aan de vlindertuin en de heerlijke keuken van Richard in hun paradijsje, het was weer heerlijk!

Helaas duty calls dus wij moesten weer terug naar huis, mijn ouders achterlatend op de gilieilanden voor een weekje relaxen.

Op valentijnsdag worden we uit ons bed gebeld door iemand van de werf met een warrig verhaal over vulkanen, kinderen niet naar school, dagje vrij.....tijs doet slaperig de gordijnen open en snapt ineens wat hij bedoeld. Onze mooie groene tuin is ineens grijs en nogsteeds dwarrelt er as overal. Mount Kelud (vernoemd naar een Nederlandse wetenschapper Kloet) een agressieve vulkaan 100 km verderop heeft van zich laten horen. Surabaya heeft echter 'mazzel' want de wind staat richting Yogyakarta dus we blijven bespaard met een kleine cm as. Toch een rare gewaarwording, as overal, mensen met mondkapjes en non-stop nieuws. Doordat de lucht veel warmte heeft gekregen van de vulkaan barst er 'smiddags een bizar omweer los, wat een paar dagen -on and off- aanhoudt.....de straten zijn weer schoon.

Mijn ouders komen over land terug naar Soerabaja en zo gaat alles weer terug in het normale leven. Ze zijn hier gewend om te leven met de Ring of Fire , zoveel is duidelijk!

Na een gezellig weekje knuffelen met grootvader en oma nemen we helaas weer afscheid.

Op donderdag een officiele herdenking van de slag om de Javazee waar de Engelsen, Amerikanen, Australiers en Nederlanders gezamenlijk hebben getracht de Javazee te verdedigen tegen de intocht van de Japaners. De herdenking vind plaats op de Nederlandse erevelden.
Als ergens het grote contrast tussen Nederland en Indonesie zichtbaar is, dan is het daar.
Je komt binnen bij een rommelige begraafplaats met slechte wegen, overal warungs (rijdende restaurantjes) en Indonesiers die rondhangen, vervolgens bel je aan bij een keurig ijzeren hek met een opgepoetste bel met daarachter een keurig onderhouden begraafplaats.

Op vrijdag komen smorgen Richard en Dan aan voor een lekker weekendje Soerabaja. We zijn uitgenodigd bij de schoonfamilie van onze chauffeur in het dorpje Jombang waar ook veel glazen kralen worden gemaakt. Na een prachtige rit door de suikerplantages komen we in een schattige kampong aan. De familie wacht ons op en verwelkomen ons met heerlijk eten, een gastvrijheid waar je je ongemakkelijk bij voelt, maar zo bijzonder. Fruit wordt uit de bomen geplukt, de kinderen vertroeteld en met een kitten en een volle buik rijden we terug via de glasmakers. De foto's spreken boekdelen.

Op zondag gaan we samen met de ferry naar het eiland Madura. De overtocht alleen al is een belevenis op zich, wat nou safety procedures. Je propt een boot tot de nok toe vol, een paar warungs voor de inwendige mens en hekken om je af te schermen moet je er zelf maar bij bedenken. Daarna een mooie tocht over het eiland gemaakt, langs batikhuizen en houtsnijwerk om vervolgens de brug weer terug naar het vaste land te nemen.

Na een weekje school, werk en things as usual komen Marlouke en Joost met de kinderen uit Singapore. Op vrijdag een heerlijke BBQ samen en daarna een relaxte zaterdag in en om het huis. De kinderen zijn met weinig heel tevreden. Wel eerste gat in het hoofd bij Sverre. Die bedacht om in plaats van de duikplank in het water te duiken al op het blok op de stoep te duiken, steen geeft helaas iets minder mee, maar gelukkig viel het allemaal mee.
Op zondag maken we een mooi tripje naar een cultureel centrum in Pandaan. Een bizar modern complex tussen de rijstvelden en het Iljen plateau. We maken een prachtige wandeling tussen de rijstvelden naar een waterval en daarna mogen de kinderen zelf pizza's maken en wordt de rest van de middag een lekker relaxed middagje zwemmen, smikkelen en bijkletsen in een prachtige omgeving. Wat zijn we toch gezegend!

Ondertussen heeft ook Surabaya te kampen met overstromingen door de aanhoudende regen en wordt het verkeer daardoor steeds drukker.

Onze poes, 'Dutchess', heeft helaas nog wat opstartproblemen, maar hopelijk zijn die tijdelijk van aard en is ze snel weer de oude. De jongens vinden het supergezellig zo'n beestje in huis, de liefde van de Daltons kan helaas ook soms wat hardhandig zijn, dus daar hebben ze nog wat sturing in nodig.

De komende tijd zal in het teken staan van de tripjes. Bandoeng met Loes, Maarten, Stephanie en Jerome en alle kinderen en daarna nog een weekje Nederland!

We houden jullie op de hoogte!

Veel warme groeten uit Soerabaja!
Karlijn, Tijs en de Daltons

• 16 Maart 2014 - 06:21

Hetty Groenendaal:

Wat een leuk verslag weer en zo te zien genieten jullie ook
    Net terug uit Bali en geen druppel regen gehad,dus lekker droog
    Tijs en Karlijn veel succes met die gaotisch mensen en tempo dolu

• 16 Maart 2014 - 10:27

Pappa:

Mooie foto's, maar ook prachtig proza. Misschien moet Anouk hier haar uitgeversschap van mooie boeken oppakken.

• 16 Maart 2014 - 12:27

De Brandjes Culemborg:

Hahaha ik zie de Daltons met de poes voor me... En de veiligheid op een ferry..., dat komt me ook heel bekend voor!
    Wat laat je ons weer genieten van jullie verhalen en de bijbehorende foto's!
    Moest ook meteen aan jullie denken na de berichten over de as regens, maar door jouw verslag ben ik weer helemaal gerustgesteld.
    Had je moeder al even gezien/gesproken. Ze straalt na het bezoek aan jullie en terecht!
    Veel liefs uit het rustig voortkabbelende Culemborg

• 16 Maart 2014 - 20:07

Opa Frank En Oma Gaby:

Nou, lieverds, jullie hebben weer niet stil gezeten. niet veel te bespeuren van tempo doeloe. om jaloers te worden al die mooie uitstapjes en foto's. en wij maar denken dat jullie daar hard werken :-). wat is het daar toch allemaal praktisch geregeld. alles grijs van de vulkaan, gewoon een allemachtige plensbui erover heen en je hoeft je nergens meer druk te maken. geweldig. wanneer komen jullie naar nederland? dikke kussen en knuffels en een extra dikke voor arme sferre, van opa Frank en oma gaby

• 17 Maart 2014 - 20:54

Ria:

Lieve Buijsjes,
    Wat heerlijk weer zo'n uitgebreid verslag te lezen en die foto's, helemaal super. Fijn dat jullie zo genieten daar. En ik maar denken dat jullie alleen maar hard moeten werken. We hebben aan jullie gedacht toen we het hoorden van die vulkaanuitbarsting. Gelukkig dat jullie niets is overkomen. En die grijze as is ook alweer weggespoeld. Wat een enorm verschil met hier.
    Goed te zien ook dat de jongens het zo goed doen. Behalve die val van Sverre dan.
    En wat heerlijk dat je ouders al bij jullie zijn geweest. Dat was zeker een warm samenzijn.
    Nog bedankt voor de glimlachballon die Malcolm voor zijn verjaardag van jullie kreeg! Heel attent.
    Hier is de lente begonnen. De kikkers kwaken al; de vlinders en bijen maken zich druk. Het is niet te geloven! Dus genieten we al vroeg genieten van het mooie lenteweer. Op 8 maart jl. is de warmste temperatuur in NL ooit gemeten.
    Volgende week gaan we een weekje naar Cyprus. Gewoon even lekker weg. We hebben er zin in.
    Deze week nog even stemmen voor de gemeenteraad verkiezingen. De strijd van de partijen is begonnen. Veel blablabla. Wat een gedoe, die strijd om de macht van de kiezer!
    Wij worden binnenkort weer opa en oma van ons derde kleinkind. Spannend. Alhoewel we nu al weten dat het een jongetje wordt. Zo gaat dat tegenwoordig. Nu maar hopen dat hij gezond is en dat de bevalling voorspoedig verloopt.
    Lieve groet en een dikke knuffel voor jullie allemaal!
    Ria en van Malcolm ook natuurlijk.

• 03 April 2014 - 19:42

Buufrou Suzan:

Wat leuk om de fotos te zien van de jongens en te lezen welke mooie uitstapjes jullie gemaakt hebben.
    En dat Sverre zijn hoofd zo gestoten heeft. Geneest het al?
    Vond je Nusa Lembongan echt zo mooi, want ik denk daar van dat het nog mooier is dan Bali.
    Heb al leuke strandhuts gezien als accommodatie....
    Waar sliepen jullie en is dat wat voor ons?
    De tuin is een ware keukenhof. Overal narcissen en tulpen.Jaloers? nou al drie weken lang droog en heel veel zon hierzo.
    Echt te warm voor de tijd van t jaar.
    Er lopen zo elke week wel vreemde mensen in je tuin maar ze willen er nog niet wonen.
    Ben in de schotse huizen aan t werk en leid dan schoolkinderen rond in t museum. Echt leuk:k vertel dan waar we langs lopen en wat het voorstelt. Had Juli als een vd kindjes.
    Vele Gasten in t gastenverblijf die ik zelfs al sla uit mijn kas kon geven.
    lieve groet voor de jongens en jullie
    Suzan

• 16 April 2014 - 10:59

Loes:

Hé Buijsjes! Dat ziet er goed uit allemaal! een gezellig vol programma en veel van de omgeving bekijken zo te zien/lezen. Leuk om jullie zo een beetje te volgen!! Zo te zien wordt er volop genoten. Groetjes van ons allemaal, Loes Ruud Sanne en Harley