Een maand op weg. - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Een maand op weg. - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Een maand op weg.

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

22 September 2013 | Indonesië, Soerabaja

Lieve kijkbuijskinderen,

Iets later dan gewild dan nu toch eindelijk een verslag.

We zijn nu alweer een maand op weg en er is weer een hoop gebeurd.
De kinderen zijn inmiddels ingeslingerd op school.
We hebben eindelijk een lieve hulp gevonden voor het huishouden en de kinderen, genaamd Sayem. Samen met de chauffeur Tohir helpen ze ons waar we in Nederland de kinderopvang voor hadden. Ondertussen spijkeren we hard bij met ons Bahasa aangezien het Engels gebrekkig is, goeie stok achter de deur kan ik zeggen. En ook Karlijn haar kennis van de Indonesische keuken wordt weer geweldig bijgeschaafd, yummie!
Van de week de container weer uitgepakt. Het kantoor aan huis voor Karlijn is ingericht en in gebruik.
De sportschoolabonnementen zijn geregeld, kortom de basisbehoeften zijn weer volledig ingevuld.

Indonesie is een prachtig land en is met recht een bijzonder land om in te wonen. Alleen al de rijke Nederlandse historie waar wij weinig weet van hebben gehad en we nu langszaam ons in wegwijs maken. De basisbehoeften zoals water uit de kraan, een werkende telefoon, electriciteit niets is hier zeker, je gaat alle goedgeregelde dingen van Nederland ineens vanuit een ander perspectief zien en je wordt ook steeds creatiever.....dan maar een duik in het zwembad om je ochtenddouche te hebben:-). Een week later was het zwembad ineens groen en sprongen de kikkers eruit, dus was het maar goed dat we toen gewoon water in het huis hadden.

Natuurlijk zijn we al een beetje op ontdekkingstocht geweest. Een middag uit school naar de onderzeeboot (museum). Een middagje naar het "strand" en nog wat playgrounds en foodcourts uitgetest.
In het weekend nog een dagje op Safari geweest in Taman Safaripark. Hilarisch! Eerst een rit van anderhalf uur door de bergen met prachtige vergezichten over de rijstvelden voordat we er waren. Vervolgens het park in. De beesten lopen gewoon los rond je auto, zoals het hoort in een safari natuurlijk. En Sverre vond dat allemaal best een beetje spannend dus bleef op de achterbank op een veilige afstand in de houding om zich snel te kunnen verplaatsen. Toen op een gegeven moment bij Luuk een Zebra polshoogte kwam nemen was hij even afgeleid en had dus niet door dat op het zelfde moment een zebra zijn kop bij hem door het raampje stak! We lagen dubbel van het lachen.
Ook de show waarin de Indiana Jones film werd vertaald met Indonesische hoofdrolspelers, veel vuur en special effect, vonden de mannen nog een beetje spannend. Maar voor de rest was het een heerlijke dag!

Het weekend daarna even op en neer naar Singapore gegaan vanwege ons visum. Het noodzakelijke dus maar aangevuld met het aangename. Vrijdagavond gezellig eten met Marlouke, Joost en Diana (die was ook voor werk in Singapore en sloot gezellig aan).
Op zaterdag eerst boodschappen gedaan voor Luuk zijn zesde verjaardagsfeestje en daarna naar ons oude huis. Wel bijzonder om weer terug te gaan naar een plek waar we zoveel fijne jaren hebben gehad. De kinderen hadden jammergenoeg geen enkele herinnering meer.
'S Middags kon het feest beginnen, een mooie taart, een huis vol gezellige mensen, slingers en cadeau's het was compleet.
Erg leuk om te zien dat de kinderen weliswaar geen herinneringen meer hebben maar wel binnen 'no time' wederom dikke vriendjes waren met hun oude vriendjes en vriendinnetjes. Het was waanzinnig leuk om iedereen weer te zien en lekker ongedwongen doordat we gebruik mochten maken van het huis van Marlouke en Joost, echt top!

De volgende morgen naar een 'Octoberfest' gegaan op de Swissclub, wederom hilarisch! Dansen op de tafels met pullen bier, braatworst en zuurkool! Het weekend was een groot feest! Einde van de middag weer terug gevlogen naar Soerabaja om weer aan de gewone week te beginnen.

Afgelopen vrijdag was er een borrel voor expats georganiseerd op het dak van een hotel, een heerlijk plekje en weer leuke mensen ontmoet. Soerabaja is relatief dun bezaaid met buitenlanders (even de Chinezen niet meegerekend) en heeft daardoor een grappige mix van allerlei nationaliteiten, leeftijd en bezigheden die met elkaar leuke dingen doen.

Eigenlijk best wel snel hebben we zo weer onze draai gevonden aan de andere kant van de wereldbol.

Veel zonnige groeten uit Soerbaja

Liefs,
Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke en Sverre

• 22 September 2013 - 18:29

Katrien:

Veel herkenbare plaatjes en verhalen (inmiddels ook al 2x daar geweest). Voor ons wat onwerkelijk nu het hier kouder begint te worden maar erg leuk om te lezen. En wat je schrijft, inderdaad een bijzonder en mooi land, mede door de NL historie. Geniet van alles wat jullie toekomt en beetje laat maar natuurlijk nog een warme (oh nee, beter een coole denk ik) verjaarsknuffel voor Luuk. Enjoy! X! Katrien

• 22 September 2013 - 19:41

Kleine Oma:

Leuk om al die foto's weer te zien . De onderzeeër gaat het waarschijnlijk niet worden! Fijn om jullie zo bezig te zien en wat groeit Sverre hard, hij gaat echt richting drie.veel liefs .

• 22 September 2013 - 19:45

Sonja :

Hoi lieve allemaal, Wat een leuke foto's, echt genieten om jullie avontuur zo te volgen. Veel liefs Mam

• 22 September 2013 - 20:18

Kesty:

Wat leuk, weer een verhaal van de andere kant van de wereld! Kun je even jullie nieuwe adres mailen??? ik heb die lieve Luuk geen eens een kaartje gestuurd :-( Was het een leuk feestje? alsnog gefeliciteerd Luuk, dikke kus van ons allemaal.

Probeer binnenkort wel even te skypen ofzo, als ik heb uitgezocht hoe het zit met tijdsverschil. Zo te zien gaat alles gesmeerd bij jullie, had ook niet anders verwacht, haha.

Dikke kus en geniet van de 'nieuwe wereld'!

Kesty

• 24 September 2013 - 11:23

Ria:

Hallo lieverds, mooi verhaal. Fijn hoor dat we op deze manier op de hoogte blijven van jullie reilen en zeilen. Of beter gezegd, jullie avontuur aan de andere kant van de aardbol.
    We hadden Luuk graag een verjaardagskaart gestuurd, maar helaas hebben wij nog geen adres van jullie. Graag even per mail of sms please. Bij deze alsnog onze hartelijke gelukwensen en een dikke knuffel voor big boy Luuk!
    Hier is de herfst inmiddels begonnen. De temperatuur is nog okay, maar de bladeren beginnen al te vallen.
    Liefs uit Zeist. Mal & Ria