Nieuw jaar, Nieuwe ontwikkelingen, Nieuwe beleveni - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Nieuw jaar, Nieuwe ontwikkelingen, Nieuwe beleveni - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar, Nieuwe ontwikkelingen, Nieuwe beleveni

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

11 Februari 2017 | Indonesië, Soerabaja

We zitten alweer een goed eind op weg in 2017 en ons leven krijgt de komende weken een nieuwe wending….dus tijd om jullie weer even bij te praten.

Kerstvakantie was kort, maar heerlijk! Heel veel mensen in korte tijd gezien en ondertussen ook inkopen gedaan voor ons nieuwe huis in Ridderkerk (vloeren, kranen, badkamertegels en ga zo maar door). We zijn zo goed als klaar voor de verbouwing.
Gezellige reünies in Antwerpen en Bruxelles voordat we met een grote groep oud en nieuw gaan vieren in de bossen van Apeldoorn. Verkleed als respectievelijk een soort middeleeuwse jonkvrouw en een Egyptische prins vielen we helemaal in de toon van het Starwars feestje…..-ons bestelde starwarspak was nooit aangekomen en dit was het alternatief;-)!- maar gezellig was het wel.

Bij terugkomst in Indonesië vol aan de bak om het eerste schip klaar te maken voor oplevering. Hotel afgehuurd voor 40 man, een bar en een band, goodiebags in de aanslag, schip overgevaren naar Jakarta, gasten op de treeplank van het vliegtuig en toen ……..werd twee dagen vantevoren de ceremonie afgelast door een administratief foutje bij de klant….dat is ook Indonesië. Een week later is en petit comite het schip alsnog overgedragen aan de klant in Surabaya.

Ondertussen schitterden de jongens tijdens de kerstviering van de locale werf en vieren we met onze Franse vrienden ‘Galettes des Rois’. Ieder jaar op 6 Januari eten de Fransen een traditionele amandelspijstaart met daarin een boon, muntstuk of figuurtje. De kleine kinderen zitten onder tafel (officieel alleen het jongste kind) en roepen een voor een de namen af van de personen die aan tafel zitten, waaraan vervolgens een stuk taart wordt toebedeeld. Degene die de boon of figuurtje heeft is de koning en krijgt een papieren kroon. Dat is het bijzondere aan wonen in het buitenland, je leert over tradities en culturele verschillen van andere landen, waar je daarvoor vaak geen weet van had.

Op 15 Januari wordt Sverre alweer 6 jaar. Met een gezellige groep vrienden eten we lekker taart en pizza’s op zijn verjaardag en op school doen we het die week nog eens dunnetjes over. Daarna is het tijd voor Chinees Nieuw Jaar viering op school, het jaar van de Haan.

Inmiddels heeft Tijs een hele mooie promotie gemaakt in Vlissingen en daarmee komt eind deze maand ons avontuur in Indonesie na ruim 3,5 jaar tot een einde. Veel mooie plekken gezien, veel geleerd, veel mooie mensen ontmoet, maar ook weer veel zin om terug naar Nederland te gaan. De komende twee weken staan in het teken van container inpakken, afscheidsfeestjes, herdenking van de slag om de Javazee en nog een ceremonie in Malang, en dan beginnen we 1 maart weer met een schone lei aan een nieuw hoofdstuk in Nederland.

Afgelopen weekend was het weer eens tijd voor een meidenweekend en dit keer gezellig met de Franse dames naar Kawah Ijen om de ‘blue flames’ te gaan zien.
Kawah Ijen is een vulkaan met een turqoise kratermeer, waar we al meerdere malen een bezoek aan hebben gebracht, maar nog nooit hebben we midden in de nacht de tocht van 2,5 uur omhoog gewaagd om vervolgens 45 minuten een krater af te dalen om brandend sulfur te zien, hetgeen de blauwe vlammen veroorzaakt. Het is een uniek natuurverschijnsel dat maar op weinig plaatsen te zien is. De lucht is als rotte eieren en de zuurtegraad in de dampen is ‘killing’. Des te meer bizar is het dus dat er anno 2017 nog steeds Indonesiërs (vaak afkomstig uit Madura) te werk worden gesteld om sulfur uit de krater te halen –zij zonder gasmasker of bescherming- met rieten mandjes waarin brokken van 90 kilo de berg op worden gedragen om vervolgens met een steekkarretje met 200 kilo de berg af te dalen voor een salaris van 5-8 Euro per dag.

Neef Filip is een feit, op 2 februari wordt de zoon van mijn broertje geboren in Houston. Helaas moeten we nog een tijdje wachten voor we met de neef kunnen knuffelen.

Vanavond gaan we gezellig -waarschijnlijk voor de laatste keer- met een groep vrienden wat eten en drinken in de stad….tja, alle laatste keren gaan nu tellen.

Goed weekend!

Liefs van de Buijsjes

• 11 Februari 2017 - 08:37

De Brandjes Culemborg:

Lieve allemaal,
    wat heerlijk wakker worden met jullie mooie verslag! Tijs gefeliciteerd met de promotie!! Allen gefeliciteerd met neefje Filip (was voor ons ook nog nieuws; soms komt het nieuws sneller via Indonesië dan via Buren haha)
    Heb nog een paar mooie weken daar met hopelijk een mooi afscheid en welkom terug in Nederland! Hopen jullie dan ook weer eens te zien en spreken... Veel liefs uit het besneeuwde Culemborg

• 11 Februari 2017 - 08:58

Hetty:

Wat een gezellig verhaal weer .ik dacht dat jullie in Barendrecht gingen wonen
    Je moeder was vast abuis
    En Tijs gefeliciteerd met je promotie. En Filip wat een schatje en wat een haar
    Leuke foto,S al gezien
    We wensen jullie een goede terug vlucht en tot gauw in buren
    Gr uit een bewolkt Bali

• 11 Februari 2017 - 12:58

Ria:

Lieve Karlijn en de Buijsmannen,
    Vanuit een besneeuwd Zeist even een korte reactie op jullie verslag.
    Bedankt maar weer voor - waarschijnlijk - het laatste verslag vanuit Indonesië. Ik heb het weer met belangstelling gelezen. Wat jullie allemaal doen in korte tijd; het heen en weer vliegen; vrienden bezoeken; uitjes organiseren; schepen overdragen en tussendoor ook nog even allerlei huisraad aanschaffen voor de verbouwing van jullie huis in Ridderkerk (of is het toch Barendrecht??).
    Petje af hoor, ik word er al moe van als ik het lees. Maar dat zal het leeftijdsverschil wel zijn.

Tijs van harte gefeliciteerd met je promotie! En iedereen gefeliciteerd met de geboorte van Filip.

Het wordt voor jullie nu aftellen op Java. Geniet nog maar even van die laatste dagen daar.
    Er zullen nog wel veel afscheidsfeestjes volgen.

Sterkte met de grote verhuizing!

Tot spoedig ziens in NL. Ik verheug me op jullie komst.
    Goede terugreis gewenst.

Veel liefs en een dikke knuffel voor jullie allemaal,
    Malcolm en Ria