Kuchende Vulkanen - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Kuchende Vulkanen - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Kuchende Vulkanen

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

15 Augustus 2016 | Indonesië, Soerabaja

Begin April kregen we wederom visite, dit keer 'tuig' uit Delft, Loes en Ruud met de twee dametjes. Na een rondje Surabaya was het tijd voor wat frisse lucht snuiven op Bromo. Bromo was al een tijdje wat actiever, maar het gebied was wel toegankelijk voor het publiek.
Het brullen van de vulkaan kon je vanaf het hotel al horen als een soort grote gasbrander en de dikke aswolken zijn te zien, erg indrukwekkend!
Na de zonsopgang koers richting de krater om het geweld wat beter te bekijken. Bijna boven stopt het geluid, gevolgd door een knal, trillende vloer en een gigantische aswolk, waanzinnig natuurgeweld en heel bijzonder om van dichtbij mee te maken.
Vliegveld in Malang wordt smiddags blijkbaar gesloten door deze 'kuch'.

Loes en Ruud onwetend met een iets zwaardere rugzak (Tijs zijn trofee weer van de hand;-)) na een paar gezellige dagen richting Bali.

29 April 2016 is het dan zover na 11 jaar worden we weer huiseigenaar!!
Met de kerst hebben we ons mooie optrekje gevonden en nu even een weekje naar Nederland voor de sleuteloverdracht. Ridderkerk Rijssenoord wordt ons nieuwe honk in Nederland na ons avontuur in Indonesië.

Door een ongelukkige val in Surabaya ben ik helaas een paar weken uit de running met een hersenschudding.

Ondertussen moet Luuk zich voorbereiden op zijn Cambridge examen en daarvoor moeten ook papa en mama weer diep graven in hun geheugen (bijv naamwoord, tautologie, hoe zat het ook alweer). 9,2 voor scheikunde, 7,5 voor wis en 7,1 voor Engels. Superresultaat van Luuk!

Onze poes, Vino (als kitten gevonden bij de wijnwinkel), alvast up to date gebracht met haar vaccinaties zodat ze ook mee naar Europa mag.

Inmiddels staat de zomervakantie weer bijna voor de deur, dus ook de nodige farewells en einde jaarfeestjes. Nog een familiedag van de Surabaya sharks voetbal en dan is het alweer tijd om naar Nederland te vliegen.

We starten met een heerlijke week op de camping in Sanfirden, Friesland. Kids robbedoezen met een optimistje, tochtjes met een valk, verjaardag, veel visite, dagje scheepvaart museum, het is er heerlijk!

Daarna varen we de boot over van mijn ouders, kids naar Frank en Gaby, want het is weer tijd voor ons jaarlijkse concert at sea uitje.
De groep wordt steeds groter en dit jaar is zelfs de hele familie Van de Kamp compleet. Hoe bijzonder en wat een gezelligheid weer.

De laatste week zien we nog een hoop vrienden, ademt onze prachtige super oma 'lift' op bijna 98 jarige leeftijd haar laatste adem uit en sluiten we af met ons jaarlijkse Efteling uitje met de neven en nichten.

Na aankomst in Surabaya volop aan de bak om schip 1 klaar te maken voor haar eerste (proef)vaart. Tegelijktijd komen onze vrienden uit Dubai met de jongens naar Surabaya voor wederom een hoop lachen, speeluurtjes en andere gekkigheid.

Omdat de kids nog lang niet uitgespeeld zijn en vrienden uit Singapore ook op de gili's zitten, ga ik een lang weekend met de jongens naar gili trawagan ofwel gili tralala.
De hele oude Singapore clan weer bij elkaar. Het is genieten om te zien hoe vanzelfsprekend iedereen de vriendschap weer oppakt zoals vanouds.
Luuk maakt samen met zijn maatje Luuk-jan zijn eerste duik en is verkocht.

Op de terugweg besluit Rinjani ook even te kuchen en wordt het vliegveld voor twee dagen afgesloten. Met een dag vertraging komen we over land/zee terug in Surabaya.

Afgelopen weekend nog een gezellig bezoekje vanuit Jakarta, Tamara met vriendin in huis, en langzamerhand komt er weer leven in de brouwerij. Mensen komen terug van zomervakantie, eerste verjaardagsfeestje alweer in de agenda en nog een weekje (inclusief national day) en dan mogen de jongens weer naar school en daar hebben ze zin in. Luuk gaat naar year 4, Taeke year 3 en Sverre nog een jaartje montessori (op onze school hebben ze year 1 verpakt in het Montessori onderwijs, pas vanaf 6 jaar en ouder krijgen ze regulier cambridge onderwijs).

• 15 Augustus 2016 - 13:40

De Brandjes Culemborg:

Lieve Karlijn, heel bijzonder dit verslag! Vooral omdat wij in 2006 op datzelfde punt stonden bij zonsopgang, maar....toen bij een veel vriendelijker Bromo... De foto's van de kids in opti's, dat leek wel bij Elahuizen... Eelco heeft net dit weekend afscheid genomen als instructeur bij het Stekelbaarsje, zeilschool (was altijd waanzinnig leuk om te doen, is daar zelf ooit in een opti begonnen). Leuk al die foto's in Nederland tussen al die exotische foto's. Wanneer betrekken jullie jullie optrekje in Nederland definitief? Per 1 januari? Heb het goed met elkaar en alles wat jullie doen. Nogmaals dank voor de mooie verslagen! Liefs van alle Brandjes