Bezoek - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Bezoek

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

02 April 2016 | Indonesië, Soerabaja

De verjaardag van Sverre stilletjes voorbij laten gaan met alleen een viering op school en 's-avonds zijn lievelingseten (worstjes met groene pasta) omdat de ceremonie van de tewaterlating ongeveer tegelijk viel...maar als oma Marthy en grootvader komen vieren we groot feest met al zijn vriendjes en vriendinnetjes en een heuse captain america taart.

Ook de ceremonie was een groot succes met veel collega's uit Nederland.

Na de verjaardag van Sverre met mijn ouders en onze Franse buren naar probollingo gereden om een poging te doen de whalesharks te spotten. Helaas heeft el nino het water zodanig opgewarmd dat de whalesharks hun bezoekje aan Indonesië hebben uitgesteld. Wel een prachtig hotel boven op een mangrovebos, waar we een heerlijk weekend hebben. Op de terugweg nog even langs de indrukwekkende waterval 'Madakaripura'.

Het weekend daarop is weer een lang weekend (Chinese new year: year of the monkey) dus trekken we er op uit en wel naar het mooie sukamade. Lekker scheuren met de jeep, zwemmen in de rivier, slapen onder de sterren en schildpadjes de vrijheid geven. Blijft een unieke plek.

Twee weken later vereren Anneloes en Evert ons met een bezoek, wat een verrassing! Meedraaien met ons dagelijkse ritme. Kinderen mogen zelfs een dag meedoen op school. Met de neus in de boter want het is 'literacy week'. Verkleed als je favoriete boekkarakter, dus daar ging Luuk als Harry Potter en Taeke als dummy de mummie.

Op zaterdagmorgen is de herdenking van de slag om de javazee waarbij vele Nederlanders, maar ook Britten, Australiërs, Indonesiërs en Amerikanen zijn omgekomen. Een indrukwekkend stukje geschiedenis.

Daarna gaan we met zijn allen samen met onze Australische vrienden naar Bromo. Op de weg ernaar toe komt het met bakken uit de hemel, de weg omhoog veranderd zowaar in een waterval, blijft bizar hoeveel regen hier kan vallen in een korte tijd. Daarna klaart het op en maken we een prachtige wandeling over de gigantische zandvlakte, die helemaal voor onszelf is. Bromo is afgelopen weken actief geweest en nu pas weer open voor het publiek en daarom erg rustig. Als je een steen hard op de grond gooit, lijkt het alsof je het op een ijsbaan gooit, het zingt.

Savonds houden we gezellig een BBQ op het randje van de buitenkrater met 'dansen op de vulkaan' uit de speakers. De volgende morgen gaan we naar een ander uitzichtpunt voor de zonsopgang. De wolken trekken weg en we hebben wederom een spectaculair uitzicht.

Op 9 maart is de eclips zichtbaar in Indonesië en eveneens een vrije dag ivm de viering van Nyepi, 'dag van de stilte' op Bali. In Soerabaja is de eclips voor zeventig procent zichtbaar.
Er is een hardloopwedstrijd van ruim 9 km (ik wordt derde) waar ik voorafgaand aan meedoe en daarna kijk ik met de kinderen samen naar de eclips. Tijs moet vroeg op de werf zijn.

Sverre komt op een ochtend beneden en roept dat hij buikziek is. Groot drama want we willen dat hij toch eerst gaat proberen op school. Even later komt onze hulp, Ibu Sri, naar beneden met zijn gymkleren. Sverre: "Ooh, heb ik PE (gym), dan ben ik niet meer buikziek". De gedachtenkronkels van een kind zijn soms oh zo geestig;-).

De Engelsen hebben blijkbaar een traditie om de lente te vieren en dit jaar vieren we dat mee. Met lang gedekte tafels en heerlijk eten bij Gemma en Tim thuis is de lente ook in Soerabaja een feit.

Tijs heeft zich aangesloten bij een wielrenclub en maakt ieder weekend prachtige tochten van soms wel 100 km op zijn nieuwe fiets.

Verder introduceert de Indiase gemeenschap van school het Holi festival. Met ingevlogen kleurtjes uit India en waterspray hebben de kinderen een vrolijke en kleurrijke middag.

Met de Paasvakantie gaan we een weekje erop uit met Joost, Marlouke en de kinderen en dit keer naar Batu Karas, zuidwest Java, om lekker te golfsurfen en te relaxen. Het is er fantastisch!
Behalve een dagje bodyraften in de waanzinnig mooie natuur van de green canyon en een dagje naar een national park liggen we vrijwel alle dagen op de surfplank, de jongens vinden het ook helemaal top! Ontzettend knap dat ze al met een uurtje les kunnen staan.
Savonds is de competitie tijdens het spel ticket to ride soms met het mes op tafel;-)!

De laatste avond sluiten we af met een heus kampvuur op het strand, volledig uitgerust, genoeg vitamine D, heerlijke speeluurtjes met de kameraadjes uit Singapore en een pizzatax, wat was het weer een super geslaagd weekje!

Deze week vlieg ik voor de zoveelste keer voor werk richting Jakarta en komen Loes en Ruud einde van de week gezellig een weekendje met de kinderen naar Soerabaja.

Een en al gezelligheid in Soerabaja aldus!

Vrolijke paasgroeten van ons allemaal!

• 02 April 2016 - 18:03

De Brandjes Culemborg:

Lieve Karlijn, Tijs, Taeke, Luuk en Sverre,
    wat een leuke belevenissen weer om hier te lezen en door die beeldende taal en schitterende foto's hebben we altijd het idee dat we er een stukje van mee maken...!
    Volgende week komen Marthy en Roland hier gezellig eten en kunnen we van hen nog meer verhalen en avonturen horen....daar kijken we naar uit!
    Alle goeds en veel liefs voor jullie allemaal, Jan Robert en Gerda

• 15 Mei 2016 - 14:43

Ria:

Lieve Buijsjes,

Eindelijk ben ik er voor gaan zitten om het verslag op mijn gemak te lezen.
    Ook deze keer was het weer een genoegen jullie belevenissen op deze manier te beleven. En wat voor belevenissen, te gek allemaal.
    De bijgevoegde foto's zijn ook weer fantastisch. Ze passen zo mooi bij het verhaal, dat ik me helemaal kan inleven in de situatie. Zo fijn is dat!
    Leuk te zien dat de jongens zulke "waterratten" zijn en zich zo vermaken met hun vriendjes, tijdens al die bijzondere festiviteiten en uitstapjes.
    Fijn te zien dat jullie met elkaar, familie en vrienden zo'n heerlijke tijd hebben.
    Al die bijzondere momenten en culturele gebeurtenissen zijn zo mooi weergegeven. Thanks daarvoor!

De volgende keer zien we ongetwijfeld de foto's van Tijs z'n verjaardagsfeest. Heeft hij ook zo'n mooie verjaardagstaart gekregen? Tijs alsnog van harte gefeliciteerd. We hopen dat je een fijne dag hebt gehad.

Alle goeds en veel liefs voor jullie allemaal.
    We kijken uit naar een volgend verhaal.

Groetjes,
    Malcolm en Ria