Going Local - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Going Local - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Going Local

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

15 November 2014 | Indonesië, Soerabaja

Hallo ibu-ibu dan bapak-bapak,

Het is weer hoogste tijd om jullie weer eens op de hoogte te stellen van ons reilen en zeilen in Indonesie.

Na ons fiets- herbebossingsevenementje kwam er visite uit Nederland. Frank en Gaby komen lekker een volle maand Indonesie exploreren. De eerste week houden ze het dicht bij Soerabaja en vliegen daarna door naar Flores. Ondertussen is het hoogste tijd voor een meidenweekend naar Jakarta. Met Lily (Indonesisch getrouwd met Aussie), Amy (Nieuw-zeelandse) hebben we een heerlijk plekje midden in de stad en terwijl de avonden werden gevuld op de dansvloer van menige clubs, storten we ons overdag in alle historie (nederlandse), cultuur (Indonesisch) en de verschillen tussen verschillende volken(Australie/Nieuw Zeeland). Voor herhaling vatbaar.

Het weekend daarop vertrekken we zaterdagmorgen vroeg richting Kediri. Voor wie het zich niet meer kan herinneren. Wij hebben in Februari van dit jaar stof in Soerabaja gehad van de uitbarsting van de vulkaan Kelud. We gaan maar eens polshoogte nemen bij het 'kleine bergje die zijn top eraf heeft geblazen' (quote Taeke). "Zijn we er al??". Zo ver kan dat bergje zijn as toch niet spugen? Toch wel! na 150 km door een prachtig landschap komen we aan bij de vulkaan. We worden verzocht met een brommer verder te reizen omdat de meeste wegen nog onbegaanbaar zijn. Het laatste stukje moeten we zelfs lopen en komen niet verder dan een uitzichtspunt. Het is indrukwekkend waar de natuur toe in staat is. Na het zien van een film hoe het er voor de uitbarsting heeft uitgezien, komt dat nog eens te meer naar voren.

Op de terugweg bezoeken we nog een kerk uit begin 1931 door een Nederlander gebouwd in een gemixte stijl van Europees en Madjapahit Kingdom. Er is ook een grot van Maria Lourdes waardoor het een Aziatisch bedevaartoord is geworden, je kunt er dan ook allerlei lourdesachtige commercialwaar kopen. Vreemde gewaarwording in een moslimland.

De volgende ochtend lopen we om 6 uur smorgens een hardloopwedstrijd. Bij de finish blijkt dat ik de eerste vrouw ben geworden, niet heel gek gezien de lengte van mijn benen en die van mijn tegenstandsters, maar hilarisch is het wel! En wederom halen we de krant. We sluiten af met een gezellige brunch in het hotel met wat vrienden.

Hoe groeit rijst? Tja, dat wilden wij ook wel eens weten. Via mijn leraar, pak Eko, krijgen we de unieke kans om onze eigen rijstpadi te beplanten. Wat een heerlijke dag. De kinderen zitten van top tot teen onder de modder, maar vermaken zich maximaal. Na het rijstplanten worden we uitgenodigd bij een lokale familie om te douchen en te eten. Wat een armoede en wat aandoenlijk hoe ze zich voor ons hebben uitgesloofd. Een warmte waar je je bijna ongemakkelijk bij voelt, maar je ook weer even laat zien hoe puur de wereld kan zijn. Laatste berichtgeving is dat ons rijst uitstekend groeit. In Januari worden we terugverwacht om 'padi belanda' te oogsten.

Smiddags rijden we door naar de regenboogwaterval, wat een beauty!
Savonds slapen we in Blitar, de geboorteplaats van Soekarno. Een prachtig koloniaal hotel waar we de kamer van de dochter van Soekarno krijgen toebedeeld. De volgende dag bezoeken we zijn graf en bijbehorend museum.

Tja, en als je dacht: familie Buijs dit zijn wel weer genoeg uitstapjes voor even....dan stel ik voor dat je bij deze je scherm afsluit;-)!!

Want nadat Frank en Gaby weer terug zijn gekomen van een heerlijke vakantie in Flores, gaan we samen nog een weekendje naar Borneo. We landen smorgens in Pangkulan bun en een uur later zitten we al midden tussen de Orang hutangs, hoe bijzonder! snachts wordt de boot in het riet geparkeerd, slingeren de gibbons en probiscus(neus)apen door de bomen naast je, zien we krokedillen, de magie van vuurvliegjes en heel veel apenspul. Een weekend om nooit te vergeten.

Bij terugkomst vertrekken Gaby en Frank weer naar Nederland en staat school in het teken van Halloween. Ondertussen krijgen we een nieuwe KITAS (verblijfsdocument) en hebben we een gezellige brunch bij ons thuis met een grote club vrienden en vriendinnen, jong en oud.
Op het werk krijgen we bezoek van de ambassadeur uit Jakarta en worden de eerste ringen klaar gezet om te koppelen.

Op donderdag vertrek ik richting Hongkong voor een ouderwets weekendje ZOAT (Zuid Oost Azie (Hockey) Tournooi) en heerlijk reunietje met Christa uit Dubai (oud-Singaporeganger). Mijn vierde ZOAT alweer en wat voor een! Leuke sportieve potjes hockey, een gezellige borrel bij de ambassadeur en een feest met een gouden randje op de bovenste (128ste) etage van de Ritz Carlton. Hongkong is en blijft een top stad!

Ondertussen haalt Luuk drie keer 1e prijs en een keer 2e prijs op de atletiek dag van school.

Bij terugkomst in Soerabaja worden dit keer de koffers van Luuk en Tijs gepakt voor een kleine twee weken Nederland....en naar ik heb vernomen komt Sinterklaas daar dit weekend misschien wel aan;-)!

Fijne Sinterklaas alvast!

Groeten uit Soerabaja (en Nederland),
de Buijsjes

• 15 November 2014 - 14:30

DeBrandjesCulemborg:

Lieve mensen, wat is zo'n verslag toch altijd hart verwarmend! En bij Kediri maakt mijn hart echt een sprongetje van blijdschap(mijn moeder heeft daar als kind een poos gewoond en ons ook altijd veel over de omgeving verteld...) Wat Sinterklaas betreft...ja, hij is ondanks alle discussies gewoon en super feestelijk aangekomen..., dus jullie begrijpen dat wij (want iedereen mag z'n schoen zetten zei de beste Sint en nee we zijn nog niet kinds geworden...)allebei ook onze schoen gaan zetten vanavond; voor het eerst bij de gas 'open haard'. Zal mij benieuwen of de gele, rose, zwarte, stroopwafel Piet z'n weg daarlangs kan vinden...
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag, veel liefs, Jan Robert en Gerda, uit het wat druilerige Culemborg P.S. wat leuk dat ZOAT!!!

• 15 November 2014 - 18:35

Hetty:

Hallo Karlijn
    Wat hebben we weer genoten van je verslag.
    Volgens mij genieten jullie met volle tuigen.
    Je moeder en vader genieten de komende week van luuk
    Gr en tot horens
    Hetty

• 15 November 2014 - 21:22

Betty:

Ik ga me uitschrijven voor deze updates, ik kan het niet lezen....jaloers van top tot teen

• 15 November 2014 - 21:24

Betty:

Prachtige verhalen familie Buijs!! X

• 16 November 2014 - 04:06

Uit De Mailbox Van Karlijn :

Met de stoomboot die Sint en piet vanuit Spanje vervoerde
    Kwam Sint vandaag na Gouda ook aan in Woerden

Tot zijn verbazing zag hij Tijs en Luuk aan de kant staan
    Die waren toch naar Indonesië gegaan?

Toen bleek: ze zijn hier ook maar heel even!
    Besloot Sint snel iets aan Luuk mee te geven

Pakjespiet rende door de stad met een tas vol kadootjes
    Gehaast en slordig ingepakt, het werd n beetje een zooitje

Hij was net op tijd om ze aan Luuk mee te geven
    En hoopt dat jullie er veel lol mee gaan beleven

Namen erop zetten is de Sint nog vergeten
    Maar als jullie de pakjes openmaken zullen jullie het wel weten;)

Veel plezier, geniet van elkaar,
    We zien jullie graag weer het volgende jaar!

Groeten van de Sint

• 16 November 2014 - 08:35

Grootvader Roland:

Hoi Karlijn,

Twee werelden, Tijs nu hier en Jullie toen daar.
    Wat een mooie foto's; een album waard.
    Jij maakt, ik sponsor.
    Groets, Roland