Hoe de tijd verdampt.....! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu Hoe de tijd verdampt.....! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre - WaarBenJij.nu

Hoe de tijd verdampt.....!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tijs, Karlijn, Luuk, Taeke & Sverre

21 Mei 2014 | Indonesië, Soerabaja

Selamat datang Ibu, Bapak dan keluarga,

Ja, ja, inmiddels babbelen we een aardig woordje weg in het bahasa en leren we steeds weer.

Zoals de titel al beschrijft. De tijd verdampt in Indonesie.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat we hier zijn aangekomen en die tijd lijkt voorbijgevlogen.

Na mijn laatste verslag zoals gezegd een heerlijke trip naar Bandung gemaakt met twee andere bevriende families met kids in dezelfde leeftijd. Heerlijk frisse lentelucht, prachtig groen en breede 'oostindische' lanen. Daarna nog met Loes en de kinderen een waanzinnige treinreis gemaakt naar Jakarta temidden van ongerepte natuur, prachtige bergen, zo'n ohhhh en waauw-effect!
In Jakarta een avondje Bataviastad bezocht (geen outletmall) voor nog wat historie snuiven van Oost-Indie. Net alsof je het Neudeplein oploopt aleen dan midden in Indonesie, bijzonder!

Het weekend daarop kwam Angelique gezellig even overgevlogen uit Hongkong. Na een paasbrunch met een hoop expats de theeplantages bezocht en zo was het weekend weer voorbijgevlogen.

Na ceremonie kielleggen van het schip, zwemwedstrijden, sportdagen en things as usual was het met het paasweekend tijd voor de regio Banguwangi (Zuid-Oost Java)

Met een 'jeepauto' (zonder snorkel) vanuit Kalibaru de jungle ingereden, afgewisseld met -oude- plantages. Rubber, koffie, thee, cacoa, palmsuiker, kruidnagel, wat een rijkdom heeft dit land. De kinderen even bijgeschoold met biologie. Rijdend langs kleine vissersdorpjes, verlaten baaitjes en door rivieren heen crossend aangekomen bij de rangerpost van Sukamade.
Met een emmer vol baby green-turtles naar het strand gelopen en bij zonsondergang vrij gelaten. Die kleine beestjes crossend over het verlaten strand richting de zee, de zon die onder gaat, het slaan van de golven, de kinderen spelend met de zee....priceless! Over 35 jaar komen deze schildpadjes waarschijnlijk weer eitjes leggen op hetzelfde strand.

Savonds in het donker keren we terug om de grote schildpadden eieren te zien leggen. De kinderen slapen onder de sterrenhemel, wij genieten van de rust en na een paar uur hebben we mazzel en kunnen we het echte werk zien. Een inmens beest half bedolven onder het zelf uitgegraven zand, welke perfect witte eieren legt in een gat in de grond.
De circle of life van zo dichtbij, ongelofelijk.

Volgende dag keren we terug naar Kalibaru en relaxen we lekker aan de pool om midden in de nacht op te staan voor een prachtige wandeling op de vulkaan IJen met een enorm cratermeer waar sulfur wordt gewonnen. Kleine vriendelijke mannetjes op rubberen kaplaarzen en rieten manden op hun schouders lopen drie keer per dag de berg op en af met 70-90 kilo sulfur op hun rug. Tijs krijgt de mand opgetild, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Ook hier kan ik alleen maar zeggen dat de foto's boekdelen spreken.

Inmiddels hebben we weer een 'mijlpaal' bereikt, want de laatste luiers zijn de deur uit, ook Sverre snapt het begrip ' hoe grote jongens plassen'.

Koningsdag in Surabaya is ietwat officieler dan we gewend zijn, maar na afloop zakken we af naar de kroeg voor het onofficiele gedeelte;-)
De volgende ochtend vroeg worden we uit bed gebeld door onze partner, wanneer we naar de familiedag op de werf komen want de directie staat klaar om een boek te overhandigen (huh?!) Snel de kinderen en onszelf in kleren gehezen voor een typisch Indonesisch feestje. Veel eten, knetterharde muziek, traditioneel dansen, veel fotoposes en zelfgemaakte vliegtuigjes voor de kinderen.

Begin Mei een lekker meidenweekendje naar Bali met Angelique en Tijs een echt mannenweekend thuis. We hebben een prachtig oud yoglohuis in Noord Bali met niks anders dan het ruizen van de zee en een groen berglandschap op de achtergrond, genieten.

Ondertussen leggen de kinderen bloemetjes op de erevelden tijdens dodeherdenking bij de kindjes die zijn omgekomen bij de politionele acties en krijgen het besef wat oorlog is.

Een week later vieren we met alle spaanstaligen 'Cinco de Mayo' een blijkbaar Amerikaans feestje waar de zuid-Amerikanen niets van willen weten.

En inmiddels zijn de koffers bijna gepakt, moet Luuk morgenochtend zijn laatste 'examen' afronden, mag Taeke nog een moederdagperformance vertolken en vliegen we lekker voor een weekje naar Nederland.

In een vogelvlucht weer de mooiste belevenissen van de afgelopen periode, teruglezend is dit toch een ervaring om niet meer te vergeten.

Wellicht tot van de week!
Liefs,
Karlijn, Tijs en de Daltons

• 21 Mei 2014 - 19:58

Ria:

Lieve Karlijjn,
    Wat een fantastisch verslag weer! Dank je! En de foto's: super. Ik kan echt genieten van wat jullie als gezin allemaal beleven. Jullie doen het toch maar!
    Wat een verschil tussen ons gewone stervelingen die onze tijd hier in de lage landen doorbrengen. Maar hier was het genieten van het mooie voorjaar, daar niet van. Maar toch. Jullie ervaringen daar zijn ongeëvenaard.
    Dat jullie uit de luiers zijn, vind ik ook wel een leuke. Leuk voor Sverre dat hij nu weet hoe mannen het doen: plassen enzo. Het valt me wel tegen van Tijs dat hij zo'n mandje niet kan optillen en de kleine mannetjes er kennelijk geen probleem mee hebben. Is dat de westerse beschaving? Maar Tijs, jij hebt weer andere kwaliteiten. Laten we het daar op houden!
    Komend weekend 24 en 25 mei ga ik voor het eerst een deel van mijn beelden exposeren. Het wordt een fantastische expo met heel veel beelden van kunstenaars in spé. Daar ben ik trots op. Dus mocht je in buurt zijn, jullie van harte uitgenodigd in het atelier van René van der Wiel in De Meern, Rijksstraatweg 12A.
    Zondag 25 mei ben ik vanaf 12:00 uur aanwezig. Het is maar dat je het weet.
    Goede reis en graag tot ziens.
    Liefs Ria

• 23 Mei 2014 - 14:54

Petra:

Lieve allemaal, even een paar minuutjes gepikt om 'met jullie mee te reizen en even weg te dromen'. Heerlijk om al jullie belevenissen te lezen en te zien hoe jullie genieten van het land, de cultuur en de mensen!!!
    Petje af en ga er vooral mee door. Al deze herinneringen neemt niemand ooit weer van jullie (of van jullie kids af).

Groetjes, Petra